Anders Skjetne og Stian Andersen i Centiga har gjort det igjen! 🚀 På kun 20 minutter forteller de deg det viktigste du trenger å vite om Merverdiavgift (MVA) og levering av MVA-melding i Centiga sitt gratis regnskapsprogram.

Se Centigas gratis kurs i MVA og MVA-melding:

I Centiga sitt gratis regnskapsprogram kan du føre regnskap helt gratis. Her kan du også sende fakturaer og levere MVA-meldinger helt kostnadsfritt. Hvis du trenger hjelp, har systemet et bibliotek av gratis hjelpevideoer og flere kurs.

Har du avanserte behov? Aktivere tjenester som Lønn og Bankintegrasjon, og dra nytte av automatikken i systemet. Uansett behov, er systemet Norges rimeligste ifølge Regnskap Norge.

Hva er merverdiavgift?

Merverdiavgift er en avgift bedrifter krever inn på vegne av staten. Du legger MVA på varer og tjenester du selger, og får fradrag for MVA på varer du kjøper.

Når bedriften din passerer 50.000 kroner i omsetning i løpet av en periode på 12 måneder, skal den søke om å bli registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Når søknaden er godkjent, skal du etterfakturere MVA på fakturaen som tok selskapet over grensen på 50.000 kroner.

Her kan du se hvordan MVA etterfaktureres og relevante frister.

Disse spørsmålene har kundene til MVA og MVA-meldingen

I etterkant av kurset om MVA-meldingen i Centiga, fikk Centiga-teamet flere gode spørsmål. Her svarer vi på alle spørsmålene som er kommet inn:

Nei. Bedriften din blir MVA-pliktig i det øyeblikket omsetningen de siste 12 månedene passerer 50.000 kroner. Det betyr at det kun er fakturaen som tar deg over grensen på 50.000 kroner som du senere må etterfakturere MVA for. Se hvordan her.

Det er en omfattende jobb å rapportere tilbakegående MVA. Men hvis du velger å gjøre det, bør du vite at det skal gjøres i MVA-meldingen for denne perioden.

Dersom du ikke har gjort det tidligere, skal alle bilag registreres i regnskapet med datoen de ble kjøpt med MVA-kode 0 (Ingen MVA). Se hvordan du bokfører bilag i Centiga her.

Når du er blitt registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal du bokføre alle bilagene på nytt i første periode etter av søknaden er godkjent. Hvis du blir godkjent i februar, skal bilagene altså føres for tilbakegående MVA i februar. Det gjøres her: Regnskap – Bokføring – Manuelt bilag.

Her bokfører du tilbakegående oppgjør slik:

  • Debet på kostnadskonto med MVA-kode 1
  • Kredit på kostnadskonto med MVA-kode 0.

Da vil momsen være beregnet i årets første periode (januar-februar) og du kan sende inn meldingen.

Vi anbefaler at du skriver «Tilbakegående MVA» som en merknad i MVA-meldingen. Du bør også lese Altinn sine refleksjoner om temaet her.

Merk at dette er en komplisert øvelse vi anbefaler å sette ut til en regnskapsfører. Man må for eksempel vurdere hvilke kostnader som er fradragsgivende, noe som krever spesialistkompetanse. Finn en regnskapsfører som bruker Centiga her.

Når du sender inn en MVA-melding, vil perioden automatisk lukkes. Hvis du ønsker å åpne eller lukke en periode, kan du gjøre dette under InnstillingerStengte perioder. Her kan du slette eller legge til stengte perioder.

Ja, du skal levere MVA-melding for alle periodene i året, uansett om det er transaksjoner i regnskapet eller ikke. For å levere en nullmelding i Centiga oppretter du en normal MVA-melding hvor beløpene står til 0 kroner. Trykk på Autoriser for å legitimere deg med BankID, Valider meldingen for å få en automatisk kontroll fra Skatteetaten, og Send inn for å levere MVA-meldingen.

Årsaken til at perioden er stengt, kan være at du har kjørt en MVA-melding (som automatisk lukker perioden) eller at du har lukket perioden selv under InnstillingerStengte perioder. Gå til denne hit for å åpne perioden igjen ved å trykke på slett-ikonet ved siden av perioden du ønsker å åpne.

Dette er egentlig ingen pussighet! Hvis du ønsker å lukke kreditnotaen, gjør du dette ved å trykke deg inn på Rapporter kundereskontro/leverandørreskontro hvor du kan matche kreditnotaen med andre åpne poster (faktura eller manuelle bilag).

Andre leste også…

Kom i gang med Centiga, og utforsk mulighetene ved et enkelt regnskapsprogram for små bedrifter.

Prøv gratis