Når du skal starte et eget firma er det en del ting du må tenke gjennom før du kan starte på selve prosessen.
De aller fleste næringsdrivende i Norge oppretter enten et enkeltpersonforetak (ENK) eller et aksjeselskap (AS).
På Starte-AS.no kan du opprette aksjeselskap raskt og effektivt. Les hvordan du starter bedrift i 9 steg.
5 tips for å starte eget firma
Det er mange ting du må tenke over når du skal starte ditt eget firma. Du må blant annet velge navn på selskapet, og registrere det i Brønnøysundregisteret.
Her er de fem viktigste tipsene:
- Du må ha en god idé
Tenk over hva det er du tilbyr som ingen andre på markedet kan tilby, og hvorfor din idé er unik. For å lykkes bør du drive med noe du liker og blir motivert av. Ofte må du jobbe lange dager i starten, før du får noe særlig inntekt. Derfor er det viktig at du jobber med noe du synes er gøy. Du må ha tro på din egen idé og se mulighetene.
- Lag en forretningsplan
Du bør sette opp en forretningsplan for å få oversikt over hva som skal gjøres til hvilken tid i firmaet. I forretningsplanen forklarer du forretningsideen og forretningsmodellen din. Her bør du også gjøre en markedsanalyse slik at du vet hvem konkurrentene dine er. Til slutt bø du ha med et budsjett og en økonomisk plan, samt fremdriftsplan slik at du vet hvor mye penger du har å rutte med og hva som skal gjøres til hvilken tid. Dersom du også ønsker å få inn investorer til selskapet, er det nødvendig med en forretningsplan, slik at de vet hva virksomheten jobber for og hvilke mål du har. Du kan lese mer om hvordan du skriver en forretningsplan her. - Sett opp et budsjett
Når du skal starte et firma er det veldig viktig å ha kontroll over økonomien og det kan derfor være lurt å sette opp et sannsynlig og detaljert budsjett. Da vet du hvor mye penger du har å rutte med og får en oversikt over hvor mye du kan bruke på de ulike postene. Her setter du også opp hvor mye du forventer å få i inntekt fra solgte varer eller tjenester fra virksomheten din. Det kan også være greit å vite at det er gratis å opprette et enkeltpersonforetak, mens du må ha 30.000 kroner i aksjekapital for å starte et AS. Er du i tvil om det økonomiske? Da anbefaler vi å kontakte en regnskapsfører.
- Ha fokus på kundene
Det er ingen selskap som gjør det godt, dersom kundene ikke er fornøyde. For å lykkes med firmaet ditt, uansett bransje, er fornøyde kunder kjempeviktig. En tommelfingerregel kan derfor være å alltid levere mer enn kunden forventer, så langt det lar seg gjøre. Med fornøyde kunder får du gratis reklame også, hvis de anbefaler deg videre til sine venner og bekjente. Med god kundeservice får du «gratis» ambassadører for selskapet ditt og du bygger tillit i bransjen. - Ansett de riktige folkene
Det sier seg egentlig selv, men de ansatte er bedriften din sin viktigste ressurs! Gjør en god analyse av hvilken type kompetanse du trener nå og i fremtiden og bruk employer branding strategier (merkevarebygging som arbeidsgiver) til å tiltrekke topp talenter. Hvis du synes det er vanskelig å finne flinke folk kan du få hjelp med rekruttering fra et rekrutteringsbyrå. Et rekrutteringsbyrå er et selskap som hjelper bedrifter med rekrutteringstjenester, som utforming av stillingsannonser, søk etter ansatte, gjennomføring av intervjuprosesser og sluttvurderinger. Link til mer informasjon om rekrutteringsbyråer.
Gratis regnskap og faktura
Uansett hvor stort eller lite firmaet ditt er så må du kunne dokumentere inntekter og utgifter ovenfor myndighetene. I tillegg er det strenge regler til hvordan disse skal oppbevares.
Derfor er det lurt å føre regnskapet sitt i et regnskapsprogram og bokføre alle bilagene her. Da er du sikker på at all dokumentasjon blir oppbevart i henhold til gjeldende lover og regler.
I Centiga kan du enkelt føre regnskapet ditt helt gratis. Her kan du sende et ubegrenset antall faktura i alle format, bokføre bilag og sende inn oppgaver til Altinn helt kostnadsfritt.
Se hvordan du enkelt bokfører bilag i Centiga helt gratis: