Flinke bedriftsledere jobber kontinuerlig med å utvide kundebasen. For å få til det er det viktig å ha en jevn tilførsel av nye «leads». Heldigvis finnes det gode verktøy som bidrar til dette. I denne guiden skal vi fortelle deg hvordan.

Hva er leads?

I markedsføring er leadsgenerering en prosess hvor man skaper en interesse hos en potensiell kunde, som ender i at kunden legger igjen sin kontaktinformasjon eller tar kontakt med bedriften. Et kvalifisert lead er en bedrift eller privatperson som har anledning til å handle med bedriften og har vist interesse for bedriftens løsninger.

Tips: I økonomisystemet Centiga kan lagre alle kundene og leverandørene dine. Her er er også regnskap og fakturering helt gratis. Opprett din gratis konto her.

Leadsgenerering

Det er mange måter å sørge for at tilgangen av potensielle kunder blir høyere. Først bør man ha et par grunnleggende ting på plass:

  • Bedriften må være synlig på nett med flere kontaktmuligheter. Telefon, epost og chat er ting bedriften bør ha på nettsiden. Selskapet må også ligge i Google My Business.
  • Nettsiden til bedriften må ha en blogg som tar for seg relevante ting typiske kunder søker på. Er du rørlegger, kan du for eksempel lage guider på hvordan kundene kan løse ting selv. De som ikke får det til vil alltid ringe deg.
  • Delta i grupper på sosiale medier som tar for seg typiske utfordringer din virksomhet løser. Fortell at du kan hjelpe i kommentarfeltene.
  • Ta kontakt med kunder du ønsker og fortell at du kan hjelpe dem.

Flere leads med automatisert salg

Etter det grunnleggende er på plass, kan man starte prosessen med å lage et automatisert salgsforløp – populært kalt «sales funnel». Dette er trikset mange markedsbyrå ofte tar seg betalt for å fortelle deg.

Når du driver bedrift kommer ikke kundene til deg uten at gjør noe for at dem skal det. Et triks stadig flere bedrifter benytter seg av er å gi bort noe for å kontaktinformasjonen til vedkommende.

Ofte lover man bort en ebok eller en sjekkliste, mot at den potensielle kunden gir deg sine kontaktopplysninger. Å sette opp denne flowen er enkelt med tjenester som Mailchimp eller Convertflow – det er også mulig i Centiga CRM. Kampanjen markedsfører du i Google Ads eller Facebook Ads.

Videre sørger man for å lage en rutine i epostsystemet (fortsatt Mailchimp eller lignende) som sørger for at den potensielle kunden får en ny mail noen dager etterpå med noe annet innhold av verdi – eller kanskje et gavekort?

Når har åpnet nok innhold, eller engasjert seg med bedriften på andre måter, ringer du den og spør om de har likt innholdet og om de kunne tenkt seg å handle med din bedrift.

En av guruene innen leadsgenerering og automatisert markedsføring heter Neil Patel. Klikk her for å besøke hans Youtube-kanal.

Ta deg betalt i et gratis system

Når stadig flere kunder velger å kjøpe tjenester av deg må du lage og sende faktura. Da er det greit å velge et gratis fakturaprogram. I Centiga, som er et gratis system for små og mellomstore bedrifter, kan du sende et ubegrenset antall faktura helt kostnadsfritt.

Du kan også gjøre regnskapet ditt i systemet helt kostnadsfritt. Slik sparer du penger virksomheten heller kan bruke på markedsføring.

I Centiga er regnskap og fakturering helt gratis. Etter at du har opprettet en bruker kan du lage din første faktura. Systemet gir deg naturligvis god veiledning.

Du kan også kjøre lønn i systemet. Enkel banktilkobling sørger for en smertefri prosess.

Andre leste også…

Kom i gang med Centiga, og utforsk mulighetene ved et enkelt regnskapsprogram for små bedrifter.

Prøv gratis