I Centiga kan bedrifter som driver med utleie og andre eiendomsrelaterte aktiviteter føre regnskap og sende fakturaer helt kostnadsfritt. Inkludert i gratispakken får du også bankavstemming og Altinn-integrasjon, som gjør at du kan levere MVA-oppgaver direkte fra systemet.
Centiga er enkelt å bruke og har all funksjonaliteten du kan forvente av et moderne økonomisystem. Spesielt viktig for eiendomsvirksomheter er muligheten til å lage repeterende fakturaer, som betyr at fakturering kan settes på autopilot.
Regnskap eiendom: Alt du trenger, helt gratis
Centiga er gratis for de aller fleste, med betalte tilleggsmoduler for bedrifter med avanserte behov. I listen under kan du se alt som er inkludert i systemets gratispakke. Det er ingen transaksjonskostnader eller begrensninger på bilagsmengde.
Dette er inkludert:
- Fakturering
- Regnskapsføring
- Bankavstemming
- Rapporter
- MVA-innlevering
- Purring/inkasso
- KID
Hvis du har ansatte, er tilleggsmodulen Lønn kanskje nødvendig. Dette er et komplett lønnssystem hvor bokføring av lønn, utsendelse av lønnsslipper og utbetaling blir gjort med få tastetrykk. Tjenesten koster kun 99 kr/mnd.
Smart regnskapsfunksjonalitet
I Centiga er det enkelt å utarbeide er regnskap for dine eiendommer. Regninger bedriften mottar går direkte til billagsmottaket i Centiga. Her kan regningene bokføres og registreres som kostnader i regnskapet.
Systemets bankintegrasjon åpner for at virksomheter også kan betale fakturaer direkte fra løsningen, dersom det er ønskelig.
Etter at regnskapet er avstemt og klart, kan du hente ut pene rapporter og sende inn MVA-oppgaven direkte til Altinn.
Enkel fakturering for eiendomsselskaper
I Centiga er fakturering gjort i en fei. Systemet har et enkelt grensesnitt og henter selskapsinformasjon automatisk fra Brønnøysundregistrene, slik at du slipper å fylle inn felter for kontaktinformasjon manuelt. Fakturaene kan sendes som PDF eller EHF. Hvis du har knyttet systemet til banken din via KID, vil fakturaer automatisk registreres som betalte når kundene betaler.
Med tjenesten Abonnementsfakturering, kan du også lage repeterende fakturaer. Da går inntektsfakturering og viderefakturering av felleskostnader på autopilot.
Se hvor enkelt det er å lage fakturaer i Centiga her:
Regnskapsfører eiendom – Alltid tilgjengelige!
Noen ganger kan det være nødvendig å få hjelp med regnskapet. Da er det greit å vite at Centiga er partner med regnskapsbyråer i hele landet som kan hjelpe deg på kort varsel.
I systemets markedsplass Centiga Store, kan du også aktivere Regnskapsfører i Chat. Da kan du få ubegrenset veiledning fra en regnskapsfører i chatt for kun 199 kr/mnd. Den kan for eksempel hjelpe deg i spørsmål knyttet til kontorbruk og skatt- og avgiftsbehandling av dine eiendommer.
Viktig å huske for eiendomsselskaper
Hvis eiendomsvirksomheten din har over 50.000 kroner i omsetning, må den føre et regnskap. Det medfører en lang rekke plikter. Her finner du noe av det viktigste du må huske:
MVA: Nye boliger for salg eller utleie er unntatt MVA. Dermed kan du heller ikke få fradrag for anskaffelser som er gjort i sammenheng med dette.
Avskrivninger: I eiendomsselskaper skal eiendommene avskrives. Hvis du dekomponerer eiendommen i enheter som råbygg, vindu, tak o.l., kan du unngå at det blir for stor forskjell mellom balanseverdi og virkelig verdi – ettersom avskrivningen blir mindre enn ved å gjøre alt i en samlet post. Dermed unngår man at virksomheten får negativ egenkapital.
Frister: Du må være oppmerksom på viktige firster for din bedrift. Blant de mest vanlige fristene er innsendelse av MVA-meldinger, årsregnskap, skattemelding og næringsoppgave. Boligselskap og sameier skal også levere tredjepartsopplysninger til Skatteetaten. I Centiga holder vi deg oppdatert på relevante frister i systemets dashboard.
Lovendringer: Reglene knyttet til rapportering og lønn endrer seg stadig. Derfor er det viktig at man bruker et regnskapsprogram istedenfor et Excel-ark til å gjøre regnskapet sitt. Da vil systemleverandøren sørge for at endringene blir hensyntatt, slik at risikoen for feilrapportering blir mindre.
Regnskapsfører: Det kan være smart å inngå et samarbeid med en regnskapsfører, uavhengig om du har tenkt til å sette ut regnskapet eller ikke. Da har du alltid en rådgiver tilgjengelig når du eventuelt trenger hjelp.