Som selvstendig næringsdrivende bruker du sikkert en del tid på fakturering. For å få dekket disse kostnadene kan du legge på et fakturagebyr på fakturaen til kunden. Her forklarer vi hvordan du enkelt gjør dette i Centiga.

Hva er fakturagebyr?

Fakturagebyr er et ekstra gebyr som fakturautsteder legger til på fakturaen for å få dekket kostnadene sine ved fakturering.

Flere bedrifter bruker dette spesielt på papirfakturaer for å få kundene over på billigere løsninger som EHF eller eFaktura.

Litt om Centiga

Centiga er Norges første gratis økonomisystem. Systemet er laget av regnskapsførere som ønsker å demme opp i prispresset på systemsiden av regnskapsbransjen.

Vi skiller oss fra andre fakturasystemer ved at:

  • Fakturering, bilagsføring og KID er gratis

  • Det er ingen systemavgift eller andre skjulte kostnader

  • Vi tjener kun penger på ekstratjenester som lønn, fakturasalg og direkte betaling

Få ditt gratis fakturaprogram

Fakturagebyr regler bedrift

Det finnes ingen regler for hvor stort fakturagebyret kan være, men det må være i henhold til forbrukerkjøpsloven §37. Der heter det «Selgeren kan ikke i tillegg til kjøpesummen kreve gebyr for utsendelse og sending av regning hvis ikke dette klart følger av avtalen».

Det betyr at du ikke kan kreve fakturagebyr uten å ha avtalt dette på forhånd med mottaker.

Summen på fakturagebyret skal altså fremkomme i en avtale mellom selger og kjøper.

Hvordan legge til fakturagebyr?

Det blir ikke lagt til automatisk fakturagebyr når du sender faktura i Centiga.

I Centiga kan du enkelt legge til fakturagebyr på fakturaen. Alt du trenger å gjøre er å følge disse stegene:

  1. Logg deg inn i systemet med din Centiga-konto
  2. Legg til et nytt produkt som heter Fakturagebyr
  3. Opprett ny faktura og legg til «Fakturagebyr» på fakturaen

Dersom du er momspliktig må du beregne MVA av fakturagebyret, normalt er MVA på 25 %.

Les mer om de ulike MVA-satsene her

Infographic om 5 grunner til å velge Centiga regnskapsprogram og fakturaprogram

Fakturagebyr satser

Det finnes ingen offisielle satser eller grenser for størrelsen på fakturagebyr, men summen på fakturagebyret må være avtalt med kunden på forhånd ifølge Forbrukerkjøpsloven §37.

Dersom en faktura ikke blir betalt i kan du sende en betalingsoppfølging til kunden før saken går til inkasso. I Centiga kan du aktivere tjenesten Fakturaoppfølging helt gratis. da vil kunder som ikke har betalt i tide få en påminnelse på SMS slik at pengene kommer raskere inn på konto.

Hvis fakturaen ikke blir betalt etter påminnelsen vil fakturaen gå til inkasso, og da legges det til inkassokostnader. Inkassosatsen er det Justis- og beredskapsdepartementet som fastsetter. Gebyrsatsene er:

  • Inkassostasten: 700,-
  • Purregebyr: 35,-
  • Inkassovarsel: 35,-
  • Betalingsoppfordring: 105,-

Er det ulovlig?

Det er ikke ulovlig å sende fakturagebyr så lenge det skjer i henhold til Forbrukerkjøpsloven §37.

For å dekke kostnadene for fakturering er det mange bedrifter som legger det inn i den totale prisen av varen eller tjenesten du selger.

Det koster mer å sende faktura som post, og det er derfor vanligere å få et fakturagebyr på papirfaktura. Mange bedrifter gjør også dette fordi de ønsker å få kunden over på elektronisk faktura, som EHF eller eFaktura.

I Centiga kan du enkelt sende et ubegrenset antall faktura helt kostnadsfritt, i alle format.

Se hvordan du enkelt kan lage gratis faktura i Centiga:

Få ditt gratis fakturaprogram

Andre leste også…

Kom i gang med Centiga, og utforsk mulighetene ved et enkelt regnskapsprogram for små bedrifter.

Prøv gratis