Når du har sendt en faktura ved feil, kan den korrigeres ved å sende en kreditnota.
Vi anbefaler at du bruker et gratis fakturaprogram
Hva er kreditnota?
En kreditnota er en negativ faktura som nuller ut hele eller deler av kravet på en tidligere sendt/mottatt faktura. Det benyttes når man har fakturert en kunde feil eller har fakturert den for mye.
Kreditnotaen kan enten nulle ut hele beløpet på hele fakturaen eller deler av det fakturerte beløpet. Årsaken til at man krediterer fremfor å slette fakturaer, er at det aldri skal være hull i nummerrekken for sendte fakturaer. Dette styres av føringene i Bokføringsloven.
Kreditering av faktura: Kreditnota eksempel
Normalt blir kreditnotaer sendt når fakturaer har blitt fakturert feil. Dersom en kunde eksempelvis har blitt fakturert 200 kroner og beløpet skal være 100 kroner, kan man kreditere 100 kr. Da skylder kunden bedriften 100 kroner.
Bokføre kreditnota
Dersom du har fakturering og regnskap i samme system, vil kreditnotaen automatisk bokføres når du sender den.
Da vil beløpet i kundereskontroen for den aktuelle kunden reduseres med beløpet du krediterer.
Dersom du får en refusjon fra en leverandør du har handlet hos, fører du beløpet i kreditnotaen som et minusbeløp mot den aktuelle leverandøren og kostnadskontoen under Bokføring → Manuelt Bilag.
Jeg har fått kreditnota – hva nå?
Når du har mottatt en kreditnota, betyr det at kravet fra leverandøren din har frafalt.
Dersom fakturaen allerede er betalt, kan du forvente å få beløpet du har betalt tilbake på konto. Hvis det ikke skjer, kan du bruke kreditnotaen og kvittering på betaling fra banken som dokumentasjon for å be om at pengene tilbakebetales.
Les også: Hvordan lage kvittering?
Kreditnota tilbakebetaling
Dersom du har kreditert en betalt faktura, må du logge inn i nettbanken og tilbakebetale beløpet du har kreditert. I kommentarfeltet til bankoverføringen bør du skrive fakturanummeret overføringen gjelder.