Ved årsskifte er det normalt å bytte regnskapsprogram.
Grunnen til at mange bedrifter velger å bytte regnskapsprogram i januar er at man kan følge med på hele årets økonomiske utvikling i ett og samme system. Samtidig er det enklere å bytte regnskapsprogram i forbindelse med endt momsperiode.
Er det enkelt å bytte regnskapsprogram?
Det er enkelt å bytte regnskapsprogram. For å bytte regnskapsprogram må du gjøre følgende:
- Avslutt regnskapsperioden i regnskapsprogrammet du flytter fra: Avslutt regnskapet og sendt inn MVA-oppgave i det gamle regnskapsprogrammet.
- Opprett konto i nytt regnskapsprogram: Opprett en konto og velg den første dagen du skal føre regnskap. Hvis du avslutter regnskapet 31. desember i ditt gamle regnskapsprogram, vil startdato være 1. januar i ditt nye økonomisystem.
- Importer inngående balanse: Registrer tallene som ligger i regnskapsprogrammet du flytter fra. Dette gjøres under innstillinger → Åpningsbalanse i ditt nye regnskapsprogram. Prosessen kan enten være manuell eller automatisk.
I videoen under viser vi hvordan du legger inn inngående balanse:
Bytte regnskapsprogram midt i året
Det står ingenting i veien for å bytte regnskapsprogram midt i året. Du kan bytte regnskapsprogram akkurat når du vil.
Dersom du er momsregistrert, anbefaler vi likevel at du venter til MVA-perioden er avsluttet.
Hvilket regnskapsprogram bør jeg velge?
Mange bedrifter har regnskapet sitt i dyre økonomisystemer som de ønsker å flytte fra. Andre har regnskapet i systemer som ligger lagret lokalt på PCen og ønsker å flytte økonomien til et nettbasert system.
Uansett årsak til at du ønsker å komme i gang med et nytt regnskapsprogram, anbefaler vi at du velger et gratis regnskapsprogram.
I regnskapssystemet Centiga kan du sende faktura og føre regnskap helt gratis. Her betaler du ingen månedsavgift, og det er ingen kostnader knyttet til bruk av systemet. Systemet tjener kun penger på fornøyde brukere som velger å kjøpe tilleggstjenester som lønn eller prosjektregnskap.
Hvor mye sparer jeg?
Besparelsen ved å bytte økonomisystem varierer. I tillegg er god funksjonalitet viktig for at bedriften din skal lykkes med overgangen.
Majoriteten av Centigas brukere betaler ikke penger. Dermed er besparelsen 100 %. Hvis selskapet ditt har ansatte og noe mer avanserte behov, viser beregninger at snittbesparelsen er 75 prosent.
Dette får du i et gratis regnskapsprogram:
- Ubegrenset fakturering og regnskapsføring
- Bankavstemming
- Rapporter og dashboard
- Enkel MVA-innlevering
- Purring og inkasso
- KID på faktura
Dette kan du kjøpe fra 50 kr/mnd:
- Lønn
- Bankintegrasjon
- Prosjekt
- Fakturatolk
TIPS: Det er smart å bytte regnskapsprogram i forbindelse med avslutningen av en MVA-periode. I Centiga er faktura og regnskap helt kostnadsfritt.