Slik håndterer du utestående fordringer

Slik håndterer du utestående fordringer

Tips og triks

Slik håndterer du utestående fordringer

Sverre Tidemann-Nilsen, september 26, 2020


Det kan være ubehagelig å følge opp kunder som ikke gjør opp for seg. Med gode faktureringssystemer og regnskapsprogrammer blir jobben litt enklere. Vi gir deg rådene som forenkler oppfølging av kunder som ikke betaler.

 

Hvordan behandler man kunder som ikke betaler?

Mange bedrifter har utfordringer med å drive inn utestående fordringer innenfor forfallsfristen. For å sikre god oppfølging av egne kunder og utestående fordringer, er det viktig med gode rutiner rundt betalingsoppfølging som tar vare på kundeforholdet, samtidig som du får betalt fra dine kunder i tide. Gode økonomisystemer har løsninger som hjelper deg, forteller Anders Lunde i Intunor Finance, samarbeidspartner av Centiga.

- Det finnes mange måter å bli prioritert når kundene skal betale. Det viktigste er å velge metodene som ikke påvirker kunderelasjonen, innleder han.

- Istedenfor å sende fakturaer direkte til inkasso bør man blant annet ringe kunden. Da kan man avdekke om fakturaer er mottatt, om det er noen innsigelser, og om de trenger at man etablerer en betalingsordning som begge parter kan akseptere.

 

Velg et regnskapsprogram med automatisk betalingsoppfølging

Lunde forteller at gode økonomisystemer, som regnskaps- og faktureringsprogrammet Centiga, legger opp til at man kan sette ut denne jobben. Da vil kundene automatisk bli oppringt av systemets samarbeidspartner om fakturaene ikke er betalt.

- Jeg mener at man alltid skal ringe opp kunder som ikke betaler. På den måten viser man at man har gode rutiner og er en seriøs aktør, samtidig som man lytter til kunden.

- Det er spesielt viktig i dagens markedssituasjon hvor mange virksomheter sliter med likviditeten. Jeg tror også at det lønner seg å sette ut jobben. Når betalingspåminnelsen blir sendt ut fra Intunor Finance har kundene en tendens til å gjøre opp for seg.

 

Prioriter aktører med gode referanser

Lunde forteller at løsningsgraden til de ulike leverandørene av betalingsoppfølging varierer. Samtidig er noen bedre til å ta godt vare på kunderelasjonene enn andre.

- Mitt tips er å be om kundereferanser. Det kan også være hensiktsmessig å Google leverandøren.

- Selv er jeg svært fornøyd med vårt rennommé. Tidligere i år gikk vår kunde Ellco Etikett blant annet ut med oss og fortalte at vi hadde redusert bedriftens kundefordringer fra 1,2 millioner kroner til 200.000 kroner på fire måneder til tross for økt omsetning.