Dersom en kunde ikke har betalt fakturaen innen forfallsdato kan du sende en purring. Purringen kan sendes 14 dager etter forfallsdato på opprinnelig faktura, og du kan da legge på et purregebyr.

Purring faktura

Alle fakturaer har en forfallsdato, som betyr at kunden må betale fakturaen innen den gitte fristen. Dersom kunden ikke betaler innen forfallsdato, kan du sende en purring for å minne kunden på at fakturaen må betales.

Siden en purring minner kunden på at han/hun må betale regningen sin, kan purring også kalles for betalingspåminnelse.

Ifølge inkassoloven kan du sende ut en purring dersom det har gått 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen.

Sende purring

Når kunden ikke betaler innen forfallsdato, kan du fort tape penger. Jo lenger tid det går etter forfall på fakturaen, desto vanskeligere kan det bli å få krevd inn pengene.

I Centiga kan du derfor sette opp automatisk purring og inkasso, helt kostnadsfritt. Da vil kunden få en betalingspåminnelse på SMS, dersom han eller hun ikke betaler i tide.

Dersom regningen ikke betales etter at det har blitt sendt purring, vil saken gå til inkasso.

Centiga har inngått samarbeid med inkassoselskapet Kravia, og det er derfor mulig for Centiga sine kunder å automatisere purring og inkasso, helt gratis

Les mer om samarbeidet mellom Kravia og Centiga her.

Slik aktiverer du betalingsoppfølging i Centiga:

  1. Logg inn med din Centiga-konto
  2. Gå til Centiga Store og aktiver appen Purring og Inkasso
  3. Ved forfall vil alle fakturaer sendes over til Kravia og kunden vil få en betalingspåminnelse.

Ved å aktivere Purring og Inkasso vil du få pengene raskere på konto og du bruker mindre tid på administrativt arbeid.

Litt om Centiga

Centiga er Norges første gratis økonomisystem. Her lager over 5.500 Norske bedrifter fakturaer. Kundene gir oss 4,7 av 5 mulige stjerner i Google.

Vi skiller oss fra andre fakturasystemer ved at:

  • Fakturering, bilagsføring og KID er gratis

  • Det er ingen systemavgift eller andre skjulte kostnader

  • Vi tjener kun penger på ekstratjenester som lønn, fakturasalg og direkte betaling

Purregebyr

Når du sender purringen, kan du legge til et gebyr for å måtte sende den ut. Dette kalles et purregebyr. Det er inkassoloven som bestemmer hvor stort gebyret kan være.

Når du skal kreve purregebyr kan du kreve renter fra betalingsfristen på fakturaen til forfall på purringen. Gebyret kan vare lik en tidel av den gjeldende inkassosatsen når det sendes ut en purring.

Regler for purregebyr

Det er Justis- og beredskapsdepartementet som fastsetter regler for purregebyr. Her er de viktigste:

  • Du kan legge til et purregebyr på en purring
  • Purregebyret kan ikke være mer enn 35 kroner
  • Purregebyret må ha en betalingsfrist på minst 14 dager

Inkassovarsel

Du kan velge å sende et inkassovarsel direkte, istedenfor å først sende et purregebyr.

Dersom purregebyret ikke blir betalt innen fristen, kan du sende et inkassovarsel. Hvis inkassovarselet ikke betales innen 14 dager så kan du sende saken til inkasso.

Med inkasso menes å inndrive gjeld. Som regel gjør et inkassobyrå dette.

Har du lyst til å prøve et gratis regnskapsprogram? Kom i gang med Centiga.

Andre leste også…

Kom i gang med Centiga, og utforsk mulighetene ved et enkelt regnskapsprogram for små bedrifter.

Prøv gratis