Hvordan føre Vipps i regnskapet?

For å registrere Vipps-inntekter i regnskapet må du lage salgsdokumentasjonen først. Det skyldes at Vipps-kvitteringer ikke regnes som gyldig salgsdokumentasjon. Videre må du føre transaksjonsgebyret til Vipps i et manuelt bilag.

I Centiga er regnskap og fakturering helt gratis. Her viser vi deg hvordan du enkelt fører Vipps i regnskapet.

Start med å lage salgsdokumentasjonen til Vipps-salget:

  1. Logg deg inn i Centiga eller opprett en gratis konto
  2. Velg «opprett ny faktura» under «salg» i hovedmenyen
  3. Legg inn kundedata og Vipps-beløpet i faktura
  4. Trykk «lag faktura»
  5. Registrer fakturaen som betalt i fakturaoversikten under menypunktet «salg». Da bokføres transaksjonen automatisk mot konto 1920

Bokfør transaksjonskostnadene til Vipps:

  1. Velg «bokføring» under menypunktet regnskap
  2. Trykk på «manuelt bilag»
  3. Last opp transaksjonsrapporten fra Vipps
  4. Før transaksjonsgebyret DEBET konto 7770 og KREDIT konto 1920 Bankinnskudd med «Inntekt fra Vipps» som detalj på ordrelinjenivå.
  5. Voilá! Vipps-salget er registrert i regnskapet.

MERK: Butikker og andre virksomheter med kassesystem trenger ikke benytte seg av denne fremgangsmåten. De benytter kasseutskrift som salgsdokumentasjon.

Lag en egen konto for Vipps-gebyr

Mange fører gebyrene fra Vipps i konto 7770 Bank- og kortgebyr. Alternativt kan du opprette en dedikert konto for kostnader knyttet til Vipps.

For å opprette en konto for Vipps-gebyrer, går du inn i Innstillinger > Kontoplan. Her oppretter du konto 7771 Gebyr Vipps. Det samme kan du gjøre for andre betalingsformidlere som Stripe, Paypal og iZettle.

Vi anbefaler at du bokfører bilagene dine i et gratis regnskapsprogram. I Centiga er regnskap og fakturering helt gratis. Opprett en gratis konto og bokfør bilag på 2 min.

Prøv et gratis regnskapsprogram

Andre leste også…

Kom i gang med Centiga, og utforsk mulighetene ved et enkelt regnskapsprogram for små bedrifter.

Prøv gratis