OCR står for Optical Character Recognition og er teknologien som gjør det mulig å lese av tekst som er lagret i bildeformat. For eksempel kan OCR lese av KID-nummere på fakturaer du sender, slik at banken kan sende en melding til regnskapsprogrammet ditt når regninger blir betalte.
I Centiga sitt gratis regnskapsprogram er KID helt kostnadsfritt. Det betyr at du ikke trenger å betale for at betalte fakturaer automatisk bokføres i regnskapet (foruten bankens gebyrer).
Hva er OCR?
OCR er teknologien som gjør det mulig for bankene å automatisk lese en bankgiro med KID-nummer, beløp og kontonummer. Med OCR aktivert vil kundene dine få en faktura med kundeidentifikasjon (KID). Dette identifiserer kunden og hva betalingen gjelder. Deretter vil du få en spesifikasjon av innbetalingen på fil (OCR-fil) for automatisk oppdatering av reskontroen.
Med OCR vil kundene automatisk bli identifisert med KID-nummer, og betalingen bokføres automatisk i regnskapet ditt.
OCR-avtale
Det er smart å ha en OCR-avtale med banken din, og dersom du allerede ikke har det anbefales det å få opprettet det. Med en OCR-avtale kan du bruke KID på faktura og lese inn filer fra banken med informasjon om innbetalinger til bedriften din.
I Centiga kan du integrere banken til med systemet. Centiga kan kobles til majoriteten av norske banker.
Se videoen under om hvordan du enkelt kan aktivere bankintegrasjon i Centiga, helt gratis
Fordeler med OCR
Det finnes flere fordeler med OCR. Her er noen av de viktigste:
- Bedre kontroll på utestående fordringer
- Innbetalingen bokføres direkte i regnskapet
- Enklere bankavstemning
- Bedre purrerutiner
OCR-behandling
Med OCR-avtale vil kundene dine motta en faktura med KID som identifiserer kunden og hva betalingen gjelder.
Informasjon om betalingen kan da leses rett inn i regnskapssystemet ditt, og reskontro blir automatisk oppdatert. I tillegg blir det enklere å avstemme regnskapet.
OCR passer for alle bedrifter, både store og små. Du kan spare både penger og tid med OCR-avtale og det gjør føringen av regnskapet mer effektivt.
KID-nummer i Centiga
I Centiga kan du aktivere KID-nummer på faktura helt gratis. Når du har aktivert KID, vil betalte fakturaer automatisk bokføres i regnskapet ditt.
Da får du bedre oversikt over innbetalinger og du sparer tid med å effektivisere regnskapet.
Aktiver KID i Centiga ved å følge disse stegene:
- Logg inn med din Centiga-konto
- Velg Bank i toppmenyen
- Gå til Bankoppsett → Bestill bankintegrasjon
Etter du har aktivert KID vil fakturaer som du sender automatisk få et KID-nummer. Når kunden betaler regningen, blir den bokført i regnskapet.
Lyst til å automatisere regnskapet med KID og OCR? Prøv Centiga sitt gratis regnskapsprogram.